Historie van de Sint Janskerk/
History of St John’s Church (see below)
De gotische Sint Janskerk (ook wel de ‘Sint Jan van Maastricht’ genoemd) ligt gebroederlijk naast de Servaasbasiliek op het markante Vrijthof in Maastricht en was oorspronkelijk bedoeld als parochiekerk voor het Kapittel van Sint Servaas, zodat de basiliek als bedevaartsplek ontlast werd. De rode toren is een markant punt in de skyline van Maastricht.
Historie van de Sint Janskerk
De gotische Sint Janskerk (ook wel de ‘Sint Jan van Maastricht’ genoemd) ligt gebroederlijk naast de Servaasbasiliek op het markante Vrijthof in Maastricht en was oorspronkelijk bedoeld als parochiekerk voor het Kapittel van Sint Servaas, zodat de basiliek als bedevaartsplek ontlast werd. De rode toren is een markant punt in de skyline van Maastricht.
De Sint Janskerk, (vernoemd naar Johannes de Doper) is gebouwd voor het Kapittel van Sint Servaas. Na een periode als zelfstandige parochiekerk werd hij in december 1633 eigendom van de toen opgerichte Nederduits Hervormde Kerk. Dit als gevolg van de verovering van Maastricht op de Spanjaarden in 1632, door de troepen van de Zeven Verenigde Nederlanden, onder bevel van Prins Frederik Hendrik. In de reeds veroverde gebieden waren alle katholieke kerken inmiddels protestant geworden na het invoeren van deze nieuwe staatskerk. In Maastricht werden, na overleg tussen de Prins-Bisschop van Luik, de Hertog van Brabant en de Prins van Oranje, in eerste instantie, kleine kapellen aan de protestanten toegewezen. De kerken bleven katholiek, wat landelijk gezien een uitzondering was. In 1633 waren deze kapellen echter te klein geworden en na nieuw overleg kregen de protestanten twee kerken, waaronder de Sint Jan. De eerste dienst vond plaats op 1 januari 1634.
Een rondgang door de kerk toont aan, dat de eerste indruk, een vrij sobere ruimte, slechts schijn is. Historisch gezien bevat hij veel zaken, die de moeite van het bekijken waard zijn.
Het schip en een eerste toren werden gebouwd rond 1200 in vroeg-gotische stijl. Op 8 juni 1373 verwoestte een wervelstorm de toren grotendeels. Op de bewaard gebleven onderbouw werd rond 1400 een nieuwe toren gebouwd. Daaruit is na een grondige restauratie door architect P.J.H. Cuypers in 1890 de huidige vorm overgeleverd. Ook de Sacristie, het Koor en de Doopkapel dateren uit de 14e eeuw. Bij een restauratie rond 1910 werden veel originele elementen herontdekt. De bouwstijl hiervan is laatgotisch.
Als bouwmateriaal werd harde Naamse steen toegepast voor de onderkanten van de muren en de twee rijen zuilen, die de kerk in drie gedeelten verdelen. De gele steen is mergel. Dit werd reeds door de Romeinen als bouwmateriaal gebruikt en is afkomstig uit de rond de stad liggende mergelgroeven.
Bij het binnenkomen valt op, dat men een trap ‘af’ moet om in de kerk te komen. De kerk is tegen een helling gebouwd, op een vrij smalle strook grond, tussen de St. Servaaskerk en de bebouwing aan de zuidzijde. Dit ruimtegebrek is de oorzaak van het plaatsen van, voor een gotische kerk ongebruikelijk, steunberen aan de binnenzijde. De zo ontstane nissen, normaal aan de buitenzijde, geven een meer ruimtelijk effect. De beide zijbeuken zijn om dezelfde reden slechts half zo breed als normaal.
De toren van de Sint Janskerk
In zijn huidige verschijningsvorm dateert de toren uit het midden van de vijftiende eeuw. Hij is bijna 80 m hoog. De binnenkant is versierd met vele ornamenten, waaruit de (bouw)historie is af te lezen.
De toren is tot de eerste omgang (43m.) te beklimmen. Er is vandaar een prachtig uitzicht op het Vrijthof, over de stad en haar omgeving. De lantaarn is wegens de zéér smalle trap niet voor publiek toegankelijk.
De rode kleur van de toren
Mergel is een vrij zacht en poreus materiaal. Om het enigszins tegen weersinvloeden te beschermen, werd er reeds in de Middeleeuwen een verflaag op aangebracht.
De bouwheren van de kerk, de Kapittelheren van Sint Servaas, gebruikten een rode kleur als een soort eigendomsmerk voor al hun bezittingen. De verf werd gemaakt van in de mergelgrotten gevonden mergeldelen welke doordrenkt waren met ijzeroer. Na maling en branden ontstond de basis van de verf, een ossenbloedkleurig poeder. Op delen van de Sint Servaaskerk is de originele kleur nog terug te vinden. Bij de laatste restauratie in 2006, werd na een onderzoek door de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, de toren opnieuw rood geverfd.
History of St John’s Church
The Gothic St John’s Church (also known as ‘St John of Maastricht’) stands side by side with St Servatius Basilica on Maastricht’s striking Vrijthof square and was originally intended as a parish church for the Chapter of St Servatius, thereby relieving the pressure on the basilica as a place of pilgrimage. The red tower is a striking feature of Maastricht’s skyline.
St John’s Church (named after John the Baptist) was built for the Chapter of St Servatius. After a period as an independent parish church, it became the property of the Low German Reformed Church, which had been established in December 1633. This followed the capture of Maastricht from the Spanish in 1632 by the troops of the Seven United Provinces, under the command of Prince Frederick Henry. In the territories that had already been captured, all Catholic churches had by then become Protestant following the establishment of this new state church. In Maastricht, following consultations between the Prince-Bishop of Liège, the Duke of Brabant and the Prince of Orange, small chapels were initially allocated to the Protestants. The churches remained Catholic, which was an exception when viewed from a national perspective. By 1633, however, these chapels had become too small and, following further consultation, the Protestants were granted two churches, including St John’s. The first service took place on 1 January 1634.
A tour of the church reveals that the first impression – of a rather austere space – is merely an illusion. Historically speaking, it contains many features that are well worth seeing.
The nave and the original tower were built around 1200 in the Early Gothic style. On 8 June 1373, a whirlwind largely destroyed the tower. A new tower was built on the surviving base around 1400. Following a thorough restoration by architect P.J.H. Cuypers in 1890, this tower has been preserved in its present form. The sacristy, the choir and the baptistery also date from the 14th century. During a restoration around 1910, many original features were rediscovered. The architectural style of these features is Late Gothic.
Hard Namur stone was used as a building material for the lower sections of the walls and the two rows of columns, which divide the church into three sections. The yellow stone is marl. This was already used as a building material by the Romans and comes from the marl quarries surrounding the city.
On entering, it is striking that one has to go ‘down’ a flight of steps to enter the church. The church is built on a slope, on a fairly narrow strip of land, between St Servatius’ Church and the buildings on the south side. This lack of space is the reason for the inclusion of buttresses on the inside – something unusual for a Gothic church. The resulting niches – which would normally be on the outside – create a more spacious effect. For the same reason, both side aisles are only half as wide as usual.
The tower of St John’s Church
In its present form, the tower dates from the mid-fifteenth century. It is almost 80 metres high. The interior is adorned with numerous ornaments, which reveal its architectural history.
The tower can be climbed as far as the first gallery (43 metres). From there, there is a magnificent view of the Vrijthof, across the city and its surroundings. The lantern is not open to the public due to the extremely narrow staircase.
The red colour of the tower
Marl is a fairly soft and porous material. To protect it somewhat from the elements, a coat of paint was applied as early as the Middle Ages.
The church’s builders, the Canons of St Servatius, used a red colour as a kind of mark of ownership for all their possessions. The paint was made from pieces of marl found in the marl caves, which were saturated with iron ore. After grinding and firing, the basis of the paint was created: an ox-blood-coloured powder. Traces of the original colour can still be found on parts of St Servatius’ Church. During the most recent restoration in 2006, following an investigation by the National Service for the Preservation of Monuments, the tower was repainted red.